Serwis qnwortal.com wykorzystuje "ciasteczka". Więcej w naszej polityce Cookies.

Społeczność jeździecka czeka na Ciebie

Już dziś dołącz do internetowej społeczności jeździeckiej skupiającej pasjonatów i profesjonalistów hippiki.


  • skupiamy 19 tysięcy Koniarzy
  • ponad 900 wartościowych artykułów
  • ponad 600 tysięcy zdjęć
  • ciekawe dyskusje
  • ludzie pełni pasji
  • fotorelacje z zawodów
  • rozbudowana baza rodowodowa
  • giełda koni i ogłoszenia

Masz już swój profil?

Zostań członkiem społeczności

* powyższe proste pytanie ma na celu
ochronę przed automatami spamującymi


Korzystanie z serwisu jest darmowe. Pełny dostęp uzyskasz po zarejestrowaniu się.
Dołączenie do nas nie zajmie więcej niż 30 sekund.

Twoje konto



Zobacz też

Kalendarz jeździecki

Sierpień 2018

PnWtSrCzwPtSobNd
  1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
Brak zaplanowanych wydarzeń na dzisiaj...

Wasza opinia

Gdzie jest paszport Twojego konia?








Głosy: 996 Opinie: 3



West: Dyscypliny Western i Rodeo - część II

Barrel Racing

Przejdźmy teraz do konkurencji szybkościowych. Pierwszą z tych konkurencji, najbardziej bodajże popularną jest barrel racing - wyścig wokół beczek. Zawody te stworzono dla wykorzystania predyspozycji szybkościowych amerykańskich koni American Quarter Horse - a są to najszybsze i najzwrotniejsze konie na świecie.

 Barrel Racing, fot. pa

Barrel racing to wyścig między trzema beczkami ustawionymi na planie trójkąta równoramiennego. Odległości między beczkami oraz pomiędzy nimi a linią startu są ściśle określone przepisami. O zwycięstwie w tej konkurencji decyduje czas uzyskany przez zawodnika. Jeśli dwóch lub więcej zawodników ma ten sam czas, rozgrywa się bieg dodatkowy.

Pole Bending

Pole bending jest drugą konkurencją w której zasadnicze znaczenie ma czas przejazdu. Jest to slalom między sześcioma tyczkami. Jest to konkurencja bardziej niż barrel racing wymagająca dla konia, gdyż musi faktycznie co dwa foule w galopie wykonać lotną zmianę nogi.

Pool Bending fot. pa 

Tor składa się z 6 tyczek, ustawionych w odległości 6,4 m od siebie. Zawodnik musi zacząć przejazd z lewej lub prawej strony i mijać tyczki slalomem. Strącenie tyczki powoduje przyznanie pięciu sekund karnych. Zawodnik może dotykać tyczek w trakcie przejazdu, ale za zgubienie kapelusza lub kasku dostaje 5 sekund karnych.

Stake Race

Stake Race - konkurencja na czas, rozgrywana tylko dla kategorii juniorów. Zawodnicy jadą według określonego schematu pomiędzy markerami i tyczkami, robiąc w szybkim tempie "ósemki".

Ominięcie przez zawodnika oznaczonej markerami linii startu i mety będzie skutkowało nie zaliczeniem czasu. Nie przecięcie linii środkowej pomiędzy markerami przed nawrotem przy drugiej tyczce oraz po zwrocie na drugiej tyczce będzie skutkowało nie zaliczeniem czasu. Przewrócenie markera lub tyczki skutkuje nie zaliczeniem czasu.

Hats

Hats - to jedna z mniej znanych konkurencji - rozgrywana systemem pucharowym (czyli z kolejnych etapów odpada przegrany, a zwycięzca przechodzi dalej, rywalizując ze zwycięzcą z wyścigu równoległego - patrz Liga Mistrzów UEFA).
Udział w niej biorą dwaj jeźdźcy równocześnie. Jeżeli w konkurencji bierze udział więcej niż dwóch jeźdźców następuje losowanie par.

Awansuje do następnej rundy zawodnik szybszy. W finale rozgrywka toczy się do dwóch wygranych biegów. Po przeciwległej stronie areny umieszcza się dwie beczki oddalone od siebie o 8 metrów i od końcowego ogrodzenia o min. 5, 4 metra. Start następuje na znak sędziego z punktu start-meta w kierunku beczki z kapeluszem, który należy podnieść i założyć na głowę. Metę trzeba przekroczyć ze swoim kapeluszem na głowie, inaczej następuje dyskwalifikacja.

Ribon Race

Ostatnią z szybkościowych konkurencji, dopiero pojawiająca się w Polsce, jest ribbon race - konkurencja z taśmą - rywalizacja zespołowa (dwóch zawodników) rozgrywana na czas.

Zawodnicy mają prawo do dwóch przejazdów. Czas lepszego przejazdu jest zaliczany jako wynik końcowy. Jeźdźcy w czasie jazdy trzymają między sobą karton o długości maksymalnej 0, 75 metra. Zadaniem zawodników jest objechanie z trzymanym kartonem beczki umieszczonej po przeciwległej stronie areny i powrót na linię start - meta. Warunkiem zaliczenia czasu jest nieprzerwanie kartonu i nie wypuszczenia go z rąk przez zawodników. Beczka umieszczona jest w odległości min 5, 4 metra od ogrodzenia. Przy uzyskaniu jednakowego czasu przez dwa lub więcej zespołów, zarządza się dogrywkę.

Steer Wrestling

Steer Wrestling - jest to najszybsza konkurencja rodeo. Rekord świata ustawiony w tej konkurencji wynosi 2,4 sekundy!

Celem zawodnika (zwanego Steer Wrestler lub Bulldogger) jest takie użycie siły i  techniki, by w jak najkrótszym czasie powalić wołu (Steer) na ziemię. Pozornie może się wydawać że konkurencja jest prosta. Zważywszy na to, iż waga wołu jest częstokroć, dwukrotnie większa od wagi zawodnika oraz to, iż cielak może poruszać się z prędkością ok. 50 km/h – wszystko to czyni Steer Wrestling jedną z najbardziej wymagających i niebezpiecznych dyscyplin rodeo.

Konkurencja rozpoczyna się w momencie startu cielaka oraz podążającego za nim zawodnika. W celu utrudnienia wykonywanego zadania, wół wypuszczany jest o  ułamki sekund wcześniej. Za złamanie tzw. „bariery startowej” do uzyskanego przez zawodnika czasu dolicza się 10 sekund karnych.

Steer Wrestling, fot. mw 

Do zdobycia w Steer Wrestlingu satysfakcjonującego wyniku nie wystarczy jednak sama siła: Bulldogger musi posiadać jeszcze dwie, istotne cechy – umiejętność synchronizacji wykonywanych czynności oraz ponad przeciętne wyczucie równowagi.

Konkurencja dobiega końca w momencie, gdy zawodnik dogoni wołu, a następnie zsunie się z konia chwytając zwierzę za rogi. Czas zostaje zatrzymany, gdy cielak zostanie powalony na ziemię a wszystkie jego cztery nogi wskażą ten sam kierunek.

Bulldogger” oraz „Steer”, to dwa podstawowe elementy składające się na Steer Wrestling – jednakże nie jedyne! Trzecim, istotnym warunkiem prawidłowego rozegrania konkurencji jest obecność drugiego zawodnika tzw. „Hazer”, który startując równo z wołem musi spowodować, aby poruszał się on po linii prostej.

Wynik uzyskany w konkurencji uzależniony jest w bardzo dużej mierze od umiejętności „Hazer’a” w związku, z czym, zawodnicy Ci są staranni dobierani oraz opłacani w stopniu niewiele mniejszym od samego Bulldoggera.

Zmodyfikowany Steer Wrestling

Ostatnią omawianą konkurencją jest Zmodyfikowany Steer Wrestling. Zawodnik w tej konkurencji ma wyznaczony limit czasowy - 90 sekund na zerwanie obroży z szyi cielaka.

Czas zaczyna być liczony w momencie gdy cielak opuści zagrodę, a zatrzymany gdy zawodnik podniesie rękę z obrożą lub jej częścią pod warunkiem że jej pozostała część nie zostanie na szyi zwierzęcia. Dodatkowo zawodnik nie może się znajdować na ziemi przy zrywaniu obroży.

Widzimy więc że konkurencje western i rodeo to cały wachlarz możliwości tak na dobrą (i zdrową) rywalizację sportową, jak i na zabawę i miłe spędzenie czasu z  odrobiną adrenaliny.

 

Warto przeczytać:

» Konkurencje western i rodeo - część I

Autor: Małgorzata Grygiel, fot. Patryk Arłamowski, Matt Millham (wikimedia)
Bibliografia: W. Adamczyk, A. Jarmuła "Wyścig z czasem", Koń Polski 3/2001, "Team Penning" Koń Polski 5/2001, "cutting" Koń Polski 6/2001, www.plwir.pl





Strony:    « Poprzednia    1 | 2     



Wysłano dnia 25-06-2008 przez Małgorzata Grygiel
 
Ciekawy artykuł? Kliknij:

Ciekawy artykuł?




Oceny artykułu


Aktualna ocena: 5

Twoja ocena:






Głosy: 4


Twój komentarz do tekstu West: Dyscypliny Western i Rodeo - część II Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.

Komentowanie niedozwolone dla anonimowego użytkownika, proszę się zarejestrować

© 2003 - 2014, qnwortal.com © Arłamowski Investment